Túlélni Magyarországot

Pályakezdőként Magyarországon

2016. április 09. - tuleltem

Pff, na ez a két szó az elmúlt években külön-külön is hányingert keltett sok emberben, együtt viszont egy egész hétvégi taccsolást is lazán kitesznek.

 

Bevallom én se itthon terveztem a jövőmet. Hatalmas utálattal, csalódottsággal és a középső ujjam tornáztatásával hagytam el az országot, majd egy évvel később jött egy orvosi csavar
(folytatnom kellett egy kezelést).
Kint is megoldható lett volna, de anyagilag olyan szinten püfölt volna a betonba a kis rohadék, amihez képest még a magyarországi életem is a királyi szintet lazán fejelte volna.

Bár szerettem „kint” lenni, de nem volt mit tenni, csak visszatérni a rántotthúsba, a dementorok országába.

Külföldi tapasztalat ide, kistacskóként végzett nyári munkák oda, még mindig a pályakezdő felirat volt a homlokomon.
Magyarország, mint ahogy mindenki tudja két részből áll.

Budapestből, és vidékből.


Budapest a hely, ahol a magasan kvalifikált személyek koptatják az utcákat, a főváros, amit minden héten 60 új weboldal választ témának, ahol a celebek és a gazdag egyetemisták laknak, ahol a hírhedt „nyócker” található, ahonnan még fehér ember nem jött ki élve.

No meg a „vidék” ahol a rizsföldeken dolgoznak a parasztok.

Visszatérve „kintről” érthető módon az első választásom Budapestre esett. Akkoriban ez tűnt a legjobb választásnak.

A történet az „ötker”-be kezdődik, ahol kemény túlzással két hónapot húztam le. Bár elég vagány volt mindennap elsétálni a parlament előtt, azonban a 30 négyzetméteres barlang, szobatárssal kombó havi 9 Szent Istvánért nem érte meg. Így elég hamar jött a dobbantás ideje a 9. kerületbe.

Szeretném leszögezni, hogy már sok nagyvárosban megfordultam Európán belül, de Budapest röhögve oldalba hugyozza a többséget.

 Ugyan kicsit büdös, kicsit retkes, de ez a sablon szinte az összes létező nagyvárosra ráhúzható. Sok arccal megfordultam és beszéltem, az emberek többségét én pozitív jelzőkkel írnám le, a szórakozási lehetőségek is elég hosszú palettán nyúlnak el, az épületeknek megvan az egyedi hangulatuk, ahol nyugat és kelet találkozik. Egy szóval elég rendesen beleszerettem a csajba (Pasi lévén Budapestet mindig is nőként képzeltem el).

Aztán eljött az munkakeresés ideje. Gondoltam 80 önéletrajz kiküldése első körben elég lesz.
Áhh.. 400 kellett mire behívtak pár helyre.

Nem emlékszem pontosan hány interjúban volt részem, de talán ez volt az az időszak, amikor a magyar valóság elgázolt, mint a déli gyors.

Következzék az 5 legijesztőbb, legrosszabb élményem, amit az állásinterjúk során tapasztaltam.

1.) Meddig vihetjük le? 

  • Az első interjúm kent a legjobban a földhöz. Pályakezdő vagyok ugyan, de megjártam külföldet, beszélek pár idegennyelvet is, azért egy nettó 120.000 forintot csak elkérhetek, nem?
    Há’ nem…
    Az első interjúm során egy szállodába kerestek recepcióst, aki tud angolul, magabiztos, vigyorog, mint a tejbetök, mégis szarrá lehet szívatni és imádja, ha a szíve a leállás közelében van a stressztől (szokásos elvárások) Életem legrövidebb állásinterjúja volt, ami így nézett ki:

    - Szóval a már említett pozícióra keresünk embert, és a kezdő órabér BRUTTÓ 400 forint lenne.

    Gyors 5 másodperces szünet, amíg végig gondoltam a hallottakat, átgondolva ismét az említett számot.. Hátha elfelejtettem őket magyarul. Majd ezután egy olyan dolog következett, ami engem is meglepett, mert így még sosem távoztam állásinterjúról (mondjuk, tegyük hozzá, ilyen alacsony számot még nem is mondtak nekem soha, ráadásul mind bruttóban) valahogyan, de reflexszerűen jött az egész, az interjúztató hölgy is elég alaposan meglepődött. Ártatlan ponty pofával felálltam és minden szó nélkül elindultam egyre gyorsítva az ajtó irányába

    .- De várjon, hová megy? Még nem végeztünk.

    Kiabált utánam a kicsit meglepett rabszolgahajcsár.

    - Óhh, dehogyisnem!

    Azzal a lehető leggyorsabban le is léceltem. Természetesen finoman utalva édesanyám bizonyos testrészeire később elmagyarázta pár sms formájában, hogy így bizony nem illik távozni.

    2.) Ön mi a sz*rért jött mégis haza?
     

  • A következő eset szerencsére egy többkörös interjú volt, ebből az első telefonon keresztül zajlott, így csak kicsit volt kínos az egész szitu, de egyikünk se égett benzinesrongy módjára. Legalább is nem egymás előtt..
    Itt is egy kedves, a női nemet gazdagító személy darálta el csicseregve a pozíciót és az ahhoz tartozó feladatokat. Egész jól elbeszélgettünk, teljesen normális, hivatalos stílusban zajlott az egész. Mindaddig, amíg meg nem nyitotta az önéletrajzomat.

    - Látom volt itt-ott.

    Kínos 10 másodperces szünet.

    - Elnézést, de had kérdezzem meg..

    Kínos szünet ismét.

    -Had kérdezzem meg Öntől, hogy mégis miért? .. Szóval..

    Hallatszott, hogy nagyon keresi a szavakat. De végül feladta.

    - Szóval… Szóval mi a büdös rossebért jött Ön haza? Hát hallja én tuti nem jöttem volna..

    Erre így hirtelen nem tudtam mit mondani főleg egy olyan stílus után, amit szerintem csak az angolok használnak, de ők is csak akkor, amikor a királynőhöz beszélnek. Közben a hölgynek is leesett, hogy talán kicsit túl lazára vette a dolgot, így kínosan 2-3 percet elröhögtünk egymásnak a telefonon.

    3.) Hé szolga, te „Vikis” vagy?

    Talán a legjobb mégis ez az összes közül. Szintén telefonos interjú, szintén egy kedves interjúztató, hangja alapján egy maximum 26 éves csajszi lehetett. Szokásos forgatókönyv szerint itt is minden rendben ment, már éppen elkezdtük volna kiválasztani az időpontot a személyes pofavizitre, amikor a lánygyerek beadott egy kérdést, amitől minden borult.
    - Utolsó kérdésem volna. Ön „Vikis”?
    - Mármint? Elnézést, de nem értettem a végét, megismételné?
    - Hát tudja Vikis..  Szóval Ön Fideszes?

    „Nabazdmeg…”

    - Elnézést, választól függetlenül had kérdezzem már meg. Ezt a kérdést fel lehet tenni? Ez törvényes?

    A kiscsaj érezte, hogy rossz vizekre evezett (valószínűleg nem először) és egy gyors darával lezárta az egészet

    - Kösznjkszépnmajdrtesítjk,vislt!

    4.) Jó vagy tesó, csak marha drága.


    Éttermi munka, felszolgálás. Húzós tud lenni, fizikailag kifingathatja az embert rendesen, a néha-néha előforduló gyökér vendégekről nem is beszélve, de többnyire szerettem pincérkedni, mert emberközeli. Sajnos tény, hogy nincsen elégé megbecsülve. Az interjú rendben ment, éreztem, hogy ez most végre jól sikerült. A főnökségre is erőteljes pozitív benyomást tettem, nettó 110 rugó, nem rossz, de nem is jó. Sebaj, valahol el kell kezdeni. Még aznap este 6 után jött a hívás. Tudtam, hogy megvan a munka. Vagyis gondoltam én kis naív pöcs. Egy másik felszolgáló hívott, akivel interjú után kicsit dumáltam is.

    - Szia X vagyok az Y-ból, az állásinterjú miatt hívlak. Sajnos mást választottunk végül. Az utolsó embernek nagyon kellett a munka, ezért Ő elvállalta nettó 90-ért is. Nagyon sajnálom!

Töketlenül belőttem valami, persze megértem és köszönöm a lehetőséget, féle dumát. Majd megsemmisülten lestem ki a fejemből.

  • A főnök angolja mindig jobb.
    Az utolsónál tény és való, hogy én szúrtam el. Nem kicsit.. teljesen. Helpdesk lett volna egy légitársaságnál, angol nyelven. Az ilyen cégeknél nem néznek E.T szemekkel rád, ha esetleg nettó 120 fölötti „zsebpénzt” szeretnél kérni. A személyes interjút két telefonos előzte meg, ahol ellenőrizték a nyelvtudást. Majd jöhetett a dolog élőben.
    Itt 30 perces várakoztatás jött (főnök most Gizikével kávézik, majd jön).
    Majd 1 órás írásbeli teszt következett, ahol a nyelvtani és földrajzi tudásunkat tesztelték.
    Már így is a tököm ki volt a folyamatos munkakereséssel és tesztekkel, így elég felcseszett állapotban voltam. Megjött a főnök és a társa, akik még egy utolsó szóbelit le szerettek volna nyomni angol nyelven. Jó részletesre sikerült, mert olyan kérdésekre is kitértek, mint a kedvenc focicsapatom.
    Az egész viszonylag jól haladt addig, amíg meg nem kérdezték mik a kedvenc európai városaim, ahová esetleg még el / vissza szeretnék menni.
    Rávágtam, hogy Brighton.
    Ekkor a „majdnemezcsirkelettafőnököm” feltett pár kérdést.

    Miért pont Brighton?
    Milyen hely Brighton?
    Mihez van közel Brighton?

    Ez mind nem is lett volna baj, de olyan pocsék kiejtéssel, hogy először nem is értettem miről beszél pontosan. Amikor már az ötödik alkalommal „Brekton”-nak mondta, akkor megállítottam egy percre és kijavítottam.
    Ezután életem leghosszabb 1 perce következett teljes kussban. Mind a hárman csak néztünk egymásra. A főnök feje is a kényelmes falfehérről páviánseggpiros árnyalatra váltott.

    A munkát természetesen nem kaptam meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://tulelnimagyarorszagot.blog.hu/api/trackback/id/tr118583374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liquid_Night 2016.04.11. 05:59:52

Eddig mindig az volt, hogy jó-jó, több a fizu külföldön, de ott sokkal drágább a lakás...hát, mostmár Pesten se olcsóbb :)

Oregon (TM) 2016.04.11. 06:38:33

Szeretnék elnézést kérni tőled a munkáltatók nevében, hogy nem esünk hasra angliai kiruccanásodtól és pont annyi eséllyel indulsz az említett szakmákban, mint bárki más.
Tudom az átlagnál fejlettebb angolod az arroganciában is megjelenik, mert ezt prezentáltad. Azt viszont neked kell látnod, hogy míg a nyelv fejleszthető (ha használja fejlődni fog az magától) addig ez az okostojás stílus elkerülendő minden vezető számára. Ettől függetlenül sok sikert a munkakereséshez.

bontottcsirke 2016.04.11. 06:52:48

15 ezer ember hiányzik az informatikai munkahelyekről. Ja, hogy szendvicsszakon végeztél?

KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.04.11. 06:54:32

Tökéletesen prezentáltad a mai magyar valóságot.
Elhúzni a retekbe, kint élni világodat, és amikor gond van, akkor húzás haza és nehogymáááá fizetnem kelljen a saját életem amikor vannak magyar hülyék akiknek az adójából lehet finanszírozni a kezelést.

Be kéne vezetni, hogy aki kiment dolgozni az kizárólag külföldön kaphasson ellátást.
Oszt jónapot.

KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.04.11. 06:57:57

@bontottcsirke:

Nem kell mindent elhinni. Oszt mit csinálna a 15000 informatikus? Ipar romokban, a kapához meg nem kell programnyelv.

TVH 2016.04.11. 07:10:49

Függetlenítve az előzményektől, az álláskeresés - nem csak pályakezdőként - szinte kilátástalan dolog ma Magyarországon. Ha nincs "kapcsolatod" (értsd: rokon, jó barát) az illetékesek között, hiába minden. Az interjúztató pedig sokszor a szakmai dolgokhoz hozzá sem szagol, csak a betanult közhelyes kérdéseket teszi fel. De hát honnét is lenne fogalma, tapasztalata az adott munka elvégzéséhez szükséges tudásról? A 26 életévének tapasztalata alapján?
Az meg végképp kizáró tényező, ha többet tudsz szakmailag, mint a leendő főnök. Tisztelet a kivételnek. De a kivételek nem is főnökök, hanem igazi VEZETŐK.

PomberMaci 2016.04.11. 07:22:45

Örülünk, hogy kifizethettük a gyógykezelésedet (mert te eddig nem itt fizetted az EÜ járulékot, és az angol rendszer nem olyan hülye mint a magyar mert ott kifizettették volna veled ugyanezen okból kifolyólag), de most már hogy gyógyult vagy, nyugodtan húzzál vissza Brektonba, itthon csak többen vagyunk veled...

2016.04.11. 08:48:37

Érdekes ez az ország. Egyrészt nagy a munkanélküliség, mindenki panaszkodik, hogy nem talál állást, másrészt a cégek panaszkodnak, hogy alig találnak normális munkaerőt.

Cnere 2016.04.11. 08:53:00

Mit lehet mondani ezekre? Külföldön többet lehet keresni, ennyi. Ettől még nem lesz okos az, aki kimegy és hülye, aki nem.

A másik, hogy a magyar munkahelyek is olyanok, amilyenek. Kultúrát kéne magára szednie soknak, de az lassan megy vagy soha. Mondjuk ismerősök is mesélnek ám dolgokat külföldről, hogy ott is van szép számmal bunkó, primitív viselkedésű munkaadó a szálláshely - étterem területen.

Egyébként azért érdekes, mert a pincér is lassan hiányszakma lesz, de ezek szerint a fizetések nem akarnak felfele indulni. Ez érdekes, nem tudom az okát. Az viszont biztos, hogy vannak tényleges hiányszakmák és esetleg valami másban kéne gondolkodni.

jet set 2016.04.11. 09:09:05

Mennyire visszataszító vagy, te poszter! Nem értesz semmihez, az itthoniakkal fizetteted ki a kezelésed, de a pofád nagy. Takarodj vissza Brektonba mosogatni!

Jelentéktelen Hangya 2016.04.11. 09:12:42

@Cnere: "...a fizetések nem akarnak felfele indulni. Ez érdekes, nem tudom az okát."

Pedig rém egyszerű, ott a válasz a posztban:

"Az utolsó embernek nagyon kellett a munka, ezért Ő elvállalta nettó 90-ért is."

metal · http://electric.blog.hu 2016.04.11. 09:30:25

A sok okoskodás között csak azt a teljesen elhanyagolható apróságot nem tudtuk meg, hogy mihez is ért a posztoló? És mire fel hordja ennyire fenn az orrát?

metal · http://electric.blog.hu 2016.04.11. 09:30:59

@metal: Ja és a címet átírnám úgy, hogy Okostojásként Magyarországon....

2016.04.11. 09:40:52

Néhány tudnivaló pályakezdők és közgazdaságot sohasem tanult alkalmazottnak:
Azért alkalmaznak, hogy hasznot termelj. Nem azért, hogy jól érezd magad, nem azért, hogy ne unatkozz. Pénzbe kerülsz. Ennek csak egy része a fizetésed, amit látsz. Kicsit konkrétabban:
A szakképzett minimálbér ma 111.000 Forint, ebből megkapsz 73.815 forintot. Emellett az államnak befizet a munkaadód még 68.820 forintot. Ez így összesen 142.635 forint. Ennyibe vagy alapból a munkáltatódnak. Ehhez hozzászámoljuk a különféle kötelezettségeket, pl. védőeszköz, védőital, munkaruha, orvosi vizsgálat, bérszámfejtés stb. Ezek még legalább 10.000 forintot jelentenek havonta. Kb. 150.000 forintnál járunk. Ekkora hasznot (nem tévesztendő össze a bevétellel) kell legalább termelned a munkaadódnak, hogy nullán legyen az alkalmazásoddal. Ezután jön a profittermelés, ami azt jelenti, hogy legalább 2-3-szor ennyi hasznot kell hoznia a munkádnak, hogy valóban érdemes legyen alkalmazni téged.
A munkáltató szempontjából a profit termelő képességed a legfontosabb. Erre két lehetőség van. Az egyik, hogy olcsóbban dolgozol, a másik, hogy többet termelsz ugyanannyi idő alatt. A munkahelyek között válogatni akkor lehet, ha olyan szakmád van, ami hiányszakma. Angliában azért könnyű állást találni, mert olcsóbban dolgozol, mint a helyiek és hiány van dolgozni akarókból.
Mint munkáltató szívesen adnék magasabb fizetést, de az magasabb járulékkal jár együtt, amit nem biztos, hogy ki tudsz termelni és miért adjak neked többet, ha a másik kevesebbért elvégzi ugyanazt.

besztercei 2016.04.11. 10:21:56

Többen már írták előttem: szerintem nem kicsit visszás az a többeknél tapasztalt hozzáállás, hogy szar az ország, szar a fizu, de az ingyen diploma az kellett, meg persze ha EÜ probléma van, akkor is hazajön és valahogy megoldja TB-re.
Nem azt mondom, hogy ez az ország a tejjel-mézzel folyó Kánaán, mert bár az országgal nincs bajom, az emberekkel van, például a mindent fikázókkal vagy a trükközőkkel. Igaza van annak, aki azt mondja, hogy először a fejekben kellene rendet tenni.
A nettó 120 000-es pályakezdő fizetésről: ha nem vagy közalkalmazott, megkaphatod. De ahhoz olyan szakma kell és kisebb arc.

CoolKoon 2016.04.11. 10:42:11

@Oregon (TM): "Tudom az átlagnál fejlettebb angolod az arroganciában is megjelenik, mert ezt prezentáltad." - Már nem azért, de a "Brekton"-tól minimum a második-harmadik említés után nekem is erősen tikkelni kezdene a szemem.......

CoolKoon 2016.04.11. 10:45:01

@KDNP a selejtek gyűjtőhelye: "Oszt mit csinálna a 15000 informatikus?" - Hát nem is az ostoba, éjsötét magyar maffiaszerű gecikre dolgozna (akik előző életükben taxisok voltak, csak aztán összehaverkodtak Vityacsászárékkal), mert azoknak tényleg nem kell informatikus. Az ámerikánusoknak meg a fritzeknek viszont kell.

CoolKoon 2016.04.11. 10:49:16

@PomberMaci: "nyugodtan húzzál vissza Brektonba, itthon csak többen vagyunk veled..." - Sic transit gloria Hungariae
Ha ugyanis kiderül róla, hogy történetesen értelmes alak, és Angliába sokra viszi, akkor egy esetleges családalapítás után már nem jön haza. De hát persze, egy Teller Ede meg Szent-Györgyi Albert se hiányzott itthon.....

CoolKoon 2016.04.11. 10:52:23

@roli101: "Egyrészt nagy a munkanélküliség, mindenki panaszkodik, hogy nem talál állást, másrészt a cégek panaszkodnak, hogy alig találnak normális munkaerőt. " - Igen. Ezt hívják strukturált munkanélküliségnek, ami a lehető legrosszabb, ami egy országgal történhet, és általában az oktatási rendszer teljes (vagy részleges) csődjét (na meg az intenzív elvándorlást) jelzi.

CoolKoon 2016.04.11. 10:54:16

@besztercei: "De ahhoz olyan szakma kell és kisebb arc." - Milyen szakma?! Angolnyelv-tudást igénylő helyeken simán megkapja az ember bárhol, még ügyfélszolis munkáért is, szakma nélkül! Máshol nem nagy, az is igaz.

Cnere 2016.04.11. 10:57:47

@besztercei: ja, de a havi 6e valamennyi eü hozzájárulást csak kevesen fizetik be azok közül, akik maradtak magyar állampolgárok és kimentek. Utána meg hőbörögnek, hogy miért nem látják el őket ingyé idehaza.

Én személy szerint már nagyon unom ezt az állandó arcoskodást, ami a blogokból folyik, hogy kimentem külföldre, sokkal jobban keresek, de drágább az lakásbérlés. Nagyjából ezzel a félmondattal össze lehet mindet foglalni.

Hagyjuk is. Nekem is lett volna lehetőségem kimenni külföldre, szakmában és nem mosogatni vagy recepciósnak, de nem mentem, mert egyrészt szakmailag visszalépés lett volna másrészt családdal kimenni már nem olyan kellemes és harmadrészt anyagilag nem jött volna ki lényegesen jobbra.

orangeman · http://chengyu.blog.hu 2016.04.11. 11:07:55

@metal: Igen, erre én is kíváncsi vagyok...

CoolKoon 2016.04.11. 11:11:26

Nem azért, de a többi (ostoba) kommentelővel ellentétben én úgy gondolom, hogy ez egyenesen gyomorforgatóan gusztustalan. A bruttó 400-as órabér kereken kemény (bruttó!) 64e Ft havonta, amiből még külső(bb) kerületekben is alig jön ki egy szoba ára (és akkor a kajáról még nem beszéltünk). Ráadásul ennél még a közmunkás rabszolgák is többet kapnak (arról nem is beszélve, hogy a KÖTELEZŐ minimálbér is több ennél), úgyhogy az, hogy csórikám felállt és otthagyta őket, abszolút a lehető legjobb volt, amit tehetett. Talán majd meggondolják, hogy tényleg csak ennyit tudnak-e fizetni, ha a fizetés hallatán MINDEN jelentkező ugyanezt teszi. De legalább beérett a közmunkaprogram.
A 2. meg a 3. dolog annyira durva, hogy szinte szóra se érdemes. Ha nálam valaki ilyesmivel próbálkozna (érdekes módon sosem szokott mondjuk), akkor azonnal elköszönnék, és venném a kalapom/letenném a telefont.
A 4. eset szomorú, de olyan szakmákban, ahol minden pozícióra van legalább 20 másik ember, nem annyira meglepő. Pont ezért kell az ilyen szakmákat lehetőleg kerülni.
Az 5. esetnél viszont nem feltétlenül baj, hogy már az interjú alatt kiderült, hogy hányadán állnak. Ha valaki főnökként ilyen ostobaságokra képes (mert igenis az ennyire szar kiejtés az ostobaság egyik formája, pont mint a szegényes szókincs pl.), akkor az azt jelenti, hogy eszébe se jutott, hogy esetleg nem jól mondja (hiszen ostoba), és más se szólt neki ilyesmi miatt (valószínűleg azért, mert mindenki fél tőle, mert egy kibaszott geci, aki a munkahelyén meg otthon is zsarnokoskodik). Ez pedig ha nem az interjú alatt, akkor a későbbiekben mindenképpen kibukott volna. Így legalább egy pofontól megkímélted magad.

Pan Modry 2016.04.11. 11:16:39

@Cnere:
Szerintem meg eppenhogy a csalad +1 indok arra hogy az ember kimenjen. Az oktatas meg a millioe amiben a gyerek felno, szocializalodik az sokat szamit.
En peldaul nem akarom hogy a gyerekem egy olyan tarsadalomban nojjon fel amelyik ennyire szervilis modon elfogadja a mutyizmust es a nepotizmust, ahol aki a hatalomban van semmiert nem vallal felelosseget stb...

Girhes Joe 2016.04.11. 11:17:18

A legszebb az, hogy mindenhol X év szakmai tapasztalatot várnak. De azt nem tudod hol megszerezni, mert hát mindenhová tapasztalat kell.

A másik kedvencem meg, hogy panaszkodnak a 40+ évesek (lassan már én is közéjük tartozom), hogy nehéz munkát találni, mert mindenhová a fiatalok kellenek. Hát ez se teljesen igaz a mellékelt ábra szerint. Másrészt egy fiatalt töredék annyiért foglalkoztatnak, és még a szabadsága is jóval kevesebb, pedig épp őneki kéne a semmiből egzisztenciát teremtenie... épp ezért a szülői hátszél az egyetlen járható megoldás. A jelek szerint ez alapvető része a rendszernek.

Pan Modry 2016.04.11. 11:17:47

@roli101:

strukturalis munkaerohiany, tipikus kovetkezmenye az alulfinanszirozott es fos oktatasnak, es a tarsadalmi mobilitas hianyanak.

metal · http://electric.blog.hu 2016.04.11. 11:22:34

@CoolKoon: "Ha valaki főnökként ilyen ostobaságokra képes" Ha valaki olyan hülye, hogy egy interjún kijavítsa leendő főnöke angol kiejtését, az megérett a pusztulásra. Lehet, hogy hülye a főnök, de ettől még egy interjún kijavítani, az egyenlő a biztos bukással. De akkor meg ne sírjon, hogy nincs munka.

2016.04.11. 11:28:52

Mondjuk aki felszolgáló meg telefonos kisasszony pozíciókra jelentkezik, az valszeg nem valami hiányszakma diplomájával rendelkezik, hanem érettségis, szakközepes, jobb (rosszabb?) esetben bölcsészdiplomás, szóval ebben a képzetlen szegmensben versenyzik, annak bizony az elkeseredett lefelé alkudozókkal kell megküzdenie, akik a 110-es csóti állásra is rámondanak 90-et, csak hogy melózhassanak. Ez szerintem a világ más részein sem nagyon alakul másképp, a kulimunka szektorban árverseny van, aki bent hagy a főni tárcájában plusz két garast, az nyert.

Pan Modry 2016.04.11. 11:30:56

@metal:
szerintem valakinek a kiejteset javitgatni szinte minden esetben oriasi taplosag!

2016.04.11. 11:31:23

Mondjuk aki meg interjún kijavítja a főnököt, az sok jót ne várjon, nekem is eldurranna az agyam. Akinek meló kell, lendüljön szépen túl rajta, hogy a leendő főnöke nem szépen beszéli azt a nyelvet, amit ő ige, legalábbis ezen a szinten, nyilván mondjuk egy mérnöki állásnál más a szitu.

Pan Modry 2016.04.11. 11:38:10

@shitgun:
nem az a gond hogy a fonokjeloltjet javitgatta, hanem benne van ebben a viselkedesben hogy egyszer majd mondjuk ugyanezt a taplosagot eljatsza egy ugyfellel. Egyszeruen tul rizikos ilyen mentalitasu embert alkalmazni.

Mindenesetre adott egy jo otletet, ha majd interjuztatok es vki tudalekosnak tunik direkt tolok majd vmi fasz kiejtest, es ha az illeto kijavit akkor ott eldontom hogy nem veszem fel.

CoolKoon 2016.04.11. 11:41:10

@metal: "Lehet, hogy hülye a főnök, de ettől még egy interjún kijavítani, az egyenlő a biztos bukással. " - Jó, ez igaz. Csak hát ha valakinek nincs pszichopatikus hajlama, akkor nagyjából a harmadik "Brekton" után úgyis kiül az arcára, hogy mennyire utálja őt ezért. Úgyhogy normális embereknél az ilyen helyzet eleve bukó (hiába, a kontraszelekció szinte automatikus néha).
"De akkor meg ne sírjon, hogy nincs munka." - Csakhogy a többi eset, amit leírt, viszont nagyon gáz. Nagyon NAGYON gáz.

Pan Modry 2016.04.11. 11:50:24

@CoolKoon:
Munka az eppen van, viszont az olyan munkakra amire a poster jelentketzett ugy tunik hogy a kinalati oldal erosebb mint a keresleti, es az ilyen munkakok altalaban a:
Fizetes=fos berlet az adott varosban + alacsony eletszinvonalhoz szukseges ber

bElannaTorres 2016.04.11. 12:09:17

nagyon tetszett az írás :) Szerintem nem szúrtad el az utolsót se, aki annyira segg, hogy nem bírja elviselni a saját egyszerű kis tévedését se, inkább lefagy meg levörösödik, az milyen főnök lehet. Volt pár főnököm, de mind volt annyira magabiztos, hogy simán elviseljenek egy ilyen picit kínosabb helyzetet. erre mondom én, hogy mind elég tökös volt. Nem pedig vörösödős sértődös kisköcsög.
Nyilván legközelebb nem fogsz kijavítani másokat interjún.

CoolKoon 2016.04.11. 12:42:57

@Pan Modry: Akárhogy is számolom, a bruttó 400 Ft-os órabérből a külső kerületekben is TALÁN egy szoba ha kijön, nem több. A kaja viszont sehogyan se. Legfeljebb krisnás ingyenkonyhával "felturbózva".

Pan Modry 2016.04.11. 12:46:01

@CoolKoon:
szerintem sem, bar nem is ertem hogy miert vallal el barki is ilyen keves penzert munkat a fovarosban, ennel meg az is sokkal jobban fizet ha vki elmegy egy gyarba betanitott munkasnak.

qwertzu 2016.04.11. 12:47:53

1: Azért az se semmi, hogy ennyi karakter után se tudtuk meg, mi a szakmád.

2: Az ügyfélszolgálatos sztorit eltoltad. A munka során nagyon - nagyon dühös emberekkel kellett volna okosan kommunikálni. Ha az interjúztatód nem tudod anélkül kijavítani, hogy felbaszd, akkor mihez kezdtél volna már alapból felbaszott emberekkel?

Pan Modry 2016.04.11. 12:48:00

@bElannaTorres:
nem csupan az a gond hogy nem birta elviselni, egyszeruen vkinek feltetelezett rossz kiejtesenek a javitasa oriasi nagy bunkosagra vall.
Mi van ha felveszik es legkozelebb egy ugyfel rossz kiejteset fogja kijavitani???

CoolKoon 2016.04.11. 12:52:26

@qwertzu: Nem mellesleg ez a jelenet pontosan megmutatta, hogy miért nagyon szar meló az ügyfélszolisé. Ha egész nap mindenki köcsög vele (még az ostoba mélysötét főnöke is), az nagyon hamar kikezdi az idegeit az embernek.

bElannaTorres 2016.04.11. 12:56:56

@Pan Modry: nekem is eszembe jutott ez, de itt nem erről volt szó, ahogy leírta - kínos hosszú csend, vörösödés. Ez itt ego probléma volt, ezért nem vette fel.

CoolKoon 2016.04.11. 12:57:56

@Pan Modry: Ha az ügyfélszolis munkahelyre angoltudást kérnek, akkor sanszos, hogy a hívó fél talán nem konyhanyelvi szinten (se) fogja beszélni az angolt, hanem mondjuk anyanyelvi szinten, ergo a kijavítás kiesett. Ennek ellenére ha ilyen kijavítástól rákvörös lett az interjúztató, akkor ordít róla, hogy egy sötét, ostoba fasz. Az ilyen helyeket pedig nemcsak hogy nagyívből el kell kerülni, de még a rokonoknak, ismerősöknek is el kell mondani, hogy oda ne akarjanak dolgozni menni, mert a főnök ott egy baromállat. Ha az ilyen faszkalapokat MINDENKI kiközösítené, hidd el nekem, hogy megtanulnának viselkedni.

qwertzu 2016.04.11. 13:00:18

@CoolKoon: Nem sanszos. Rohadt sok nem anyanyelvi ügyfél lesz, aki épphogy beszél angolul.

Ma Baker 2016.04.11. 13:25:33

@KDNP a selejtek gyűjtőhelye: "Nem kell mindent elhinni. Oszt mit csinálna a 15000 informatikus? Ipar romokban, a kapához meg nem kell programnyelv. "

Nna az ilyen 19. századi hozzáállás miatt tart még itt ez az ország

Pan Modry 2016.04.11. 13:38:33

@CoolKoon:
En nem allitottam azt sem hogy az interjuztato megfeleloen reagalt, szerintem is tulreagalta, de valojaban az interjuztato tulreagalt valoszinu bunko modon egy ugyancsak bunko viselkedest.
Az ilyen call centeres meloknal meg nem feltetlen csak anyanyelvu ugyfelek vannak, es hat elkezdeni az ugyfeleket javitgatni az azert nem kisse velemenyes.

En peldaul amiota dolgozom nemzetkozi kornyezetben teszem, jo ideje kulfoldon, es magyar anyanyelvukent biztos nehanyszor hasznaltam nem korrekt kiejtest, kulonosen eleinte, junior koromban, megsem javitgattak akkor meg az angol anyanyelvuek sem.

tralalala 2016.04.11. 13:44:15

Tök érdekes, hogy akik szerint el kell húzni ebből az országból mert annyira szar, egyből mennyi mocskot dobálnak valakire, aki visszajön.

Én személy szerint tökre örülök, ha valaki külföld után visszajön.

Buchhalter 2016.04.11. 13:45:45

@Oregon (TM): te egy kis szarházi HR-s lennél aki most meg van sértődve?Szerintem a srác nincs elszállva magától ,hanem az olyanok mint te és a főnökeid elvárnák,hogy Pesten dogozunk havi 120 nettóért,de az albérletek rezsivel már ennyibe kerülnek havonta!Ja és enni is kell.Azt,hogy??!Menjek szűlőkhöz tarhálni kajára valót mert nem elég a fizum rá?

orient 2016.04.11. 13:49:57

20 eve vagyok a munkapiacon amiben van itthon is es kulfold is. Ilyen tortenetek elofordulnak persze nem lehetetlen, hogy valoban idiota az interjuztato vagy maga ceg is, de azert nem ez az altalanos. nekem 10 normalis interjura jutott esetleg egy rossz. Es minden rossz interjubol csak nehany ami ennyire katasztrofalis mint az itt leirtak. Ezert ez nem a valosag, hanem a kivetel. Persze ha magyar vallakozonal keresel, vagy allami szferaban akkor ne varj tul sok jot. Es szimpla jo nyelvtudas meg nem jelent semmit. En siman felveszek inkabb valakit akinek az angolja rosszabb, esetleg tapasztalata is kevesebb, de a hozzallasa, megjenese, motivacioja meggyozo. Senki sem szereti az arrogans, bekepzelt nagyarcokat akik eloadjak magukat, foleg ha palyakezdok...

Buchhalter 2016.04.11. 13:50:15

@bontottcsirke: elég bunkó a beszólásod,nem írta hogy"szendvics " szak.Ez a téma is már unalmas!Ha alaposan elolvastad volna cikket bármilyen munkát bevállal(pincér,recepciós akármi)De bontott agyúkám ha egy Nyugat-Európai segédmunkás kint megkap 1000 eurót tisztán amiből egy rissz-rossz albira és ehető kajára is futja akkor nálunk miért nem hajlandók a munkaadók adni nettó 150 ezret egy segédmunkaerőnek?És abból is csak vegetálsz,igaz bontott agyú barátom?!

hheni0107 2016.04.11. 13:52:20

Kedves cikk író,

Recruiterként dolgozom, így állásomból adódóan, átlagban napi 2-3 pályakezdőt interjúztatok. Ezeknek a jelölteknek kb 70%-át fel is veszik a partnercégeink, és nem net 70-100 000 Ft-os bérezést kapnak, hanem jóval magasabbat. Mi kell ehhez? Két középfokú nyelvtudás, vagy egy felsőfokú angol. Természetesen előny az ha van valamilyen egyetemi/főiskolai végzettséged, azonban nem kötelező. Tapasztalat nem nagyon kell, természetesen Team Leader azért ne akarj lenni friss diplomásként.
Hozzáteszem, hogy ha 26 évesen zéró munkatapasztalatod van, annak én sem feltétlenül örülnék. Legalább egy részmunkaidős, vagy diákmunkás tapasztalatod legyen, mivel ez azt mutatja, hogy a tanulás mellett voltál annyira lelkes/ambíciózus/életképes, hogy elmenj mellette akár egy mekibe dolgozni.

Természetesen nem jelent hátrányt az álláskeresésben, hogy ha megfelelő alázattal teszed mindezt. Az, hogy van külföldi tapasztalatod és beszélsz valamilyen szinten angolul, ma már jelenti azt, hogy a munkaadók hasra esnek előtted.

Mindettől függetlenül, amennyiben szükséged van segítségre az álláskeresésben, úgy küldj egy privát üzenetet, és adok neked néhány tippet, ami talán segít abban, hogy ne "offold" ki magad már az első körön.

CoolKoon 2016.04.11. 14:05:12

@Pan Modry: Az lehet, csakhogy azt mindenki tudja, hogy a szalag mellől még vécére se lehet menni, meg hát a lelkét is kihajtja az embernek. Egyébként meg nem hiszem, hogy csóró diákokon kívül bárki is elvállalna egy ilyen 400 Ft-os órabérű munkát (pláne bruttóban még ráadásul!), abból ugyanis sehogyan se lehet megélni. Még ha valaki nagyon elkeseredett, akkor se (ennél talán a szupermarketes multik is többet fizetnek azért).

calvin&hobbes 2016.04.11. 14:07:56

@roli101: "A munkahelyek között válogatni akkor lehet, ha olyan szakmád van, ami hiányszakma. Angliában azért könnyű állást találni, mert olcsóbban dolgozol, mint a helyiek és hiány van dolgozni akarókból."
Khm khm "olcsoban mint a helyiek mi? A labloves klasszikus esete rogton a posztban" Szia X vagyok az Y-ból, az állásinterjú miatt hívlak. Sajnos mást választottunk végül. Az utolsó embernek nagyon kellett a munka, ezért Ő elvállalta nettó 90-ért is. Nagyon sajnálom!"
Ugy nez ki ezert nem kell csatornat athajozni....

Masfelol meg ez azert nem teljesen igaz... az allasok zomet fizetessel egyutt hirdetik meg. Ez a hivatalos - kiveve amikor belso poziciot hirdetnek cegen belul, akkor viszont akkor tenyleg nem kozlik csak akkor ha megkapod a munkat) Igy viszont marhara nem szamot helyi hulye vagy vagy bevandorlo- a meghirdetett osszegtol nem terhetnek el.
Persze ha susmus munkara jelentkezik az ember akkor tenyleg varialhatnak a fizuval... akarcsak otthon....

CoolKoon 2016.04.11. 14:19:03

@Pan Modry: Jó, hát egy interjú alatt a szar angoltudású interjúztatót én se javítanám ki, legfeljebb láthatóan kiül az arcomra a megdöbbenés, ha valaki olyan borzasztó akcentussal beszél angolul (pl. Juhász Elődx2-3), és ha tényleg nem értem, akkor megkérdezem még egyszer. Valószínűleg én se kapnám meg a munkát, mert valószínűleg én is megkérdeztem volna, hogy "jú mín BRÁJTON?" (mert nem lennék biztos abban, hogy miről beszél), de ilyen helyekre hálistennek amúgy se kell jelentkeznem.

Pan Modry 2016.04.11. 14:21:48

@calvin&hobbes:

En is jobban szeretem a US/UK rendszert ahol eleve megadjak a bert amit egy allas kinal. Meg anno MO-on emlekszem hogy volt olyan allaskozvetito/HR-es aki egyenesen sertonek vette amikor megkerestek telefonon egy allas ugyeben (nem en jelentkeztem), es en rogton rakerdeztem a berre, pedig en csak idot akartam azzal sporolni, hogyha mas az elkepzelesuk mint nekem, akkor eleve megsporolhatjuk az egesz interjuzasi folyamatot.

Pan Modry 2016.04.11. 14:28:43

@CoolKoon:
nemtom hogy ez jo-e, en speciel mar elegge immunis vagyok a rossz/nem megszokott angol kiejtesekre, szerintem semmilyen non verbalis jelet nem adom a legelrugaszkodott kiejtes eseten sem.

Sot, szerintem elegge gaz, hogy a rosszul kiejtett Brighton-t nem ismerte fel a poster, egyszeruen nemzetkozi kornyezetben illik felismerni hogy a non-native-ek is mit mondanak angolul.
Raadasul ebben a szovegkornyzetben meg aztan elsore le kellett volna jonnie hogy a "Brekton" mogott a Brighton van, csak az interjuztato nem tudja hogyan kell kiejteni helyesen.

CoolKoon 2016.04.11. 14:33:49

@Pan Modry: Én is csak akkor vágok képeket, ha egyáltalán nem értem, hogy mit mond az illető. Jó, a szövegkörnyezetből ki lehet érteni, de hát attól még az ember játszhatja a hülyét, nem? :D

"egyszeruen nemzetkozi kornyezetben illik felismerni hogy a non-native-ek is mit mondanak angolul" - Akkor mégis hogy lehet, hogy az amerikaiak nagyon sokáig nagyon sokat panaszkodtak, amikor a mindenféle cégeik ügyfélszolgálatát kiszervezték Indiába? Biztos nem a kiejtésért, hanem azért, mert rasszisták meg nácikok....

bontottcsirke 2016.04.11. 14:35:39

@orient: egyrészt igazad van, másrészt világ proletárjaival egyesülhetsz.

A nagy "nyugaton" kiharcolta magának a munkásosztály, hogy simán elvan a fizetéséből. Te kiharcoltál valaha valamit? Vagy csak sárkánysörrel a kezedben dühöngsz a tv előtt?

calvin&hobbes 2016.04.11. 14:38:58

A poszttal kapcsolatban meg van ego boven de ennyi hulye mellett nem csodalom. Egy ismerosomnek 2 ev kulfold utan hazament (elotte otthon dolgozott versenyszferaban kozgazdaszkent egy evtizedet) es sorra kapta az iveket az interjukon... "Mi tokomert jot haza onnan kulfoldrol? ( szo szerint, interjun!!) "Nem jot be a kulfold mi? Nincsen kolbaszbol a kerites ott sem?" "Netto 80.000nal tobbet nem tudunk ajanlani, de videken vagyunk a koltsegek is kevesebbek mint Pesten..." (WTF) A klasszikus pedig amikor az onkormanyzatnal palyazott allasra es a jegyzo ilyet szolt az oneletrajzat megnezve: "Hat ha csak a fele lenne igaz annak ami ide van leirva Maga akkor is tulkepzett lenne nalunk!"
Erre mi francot lehet lepni???
Oszinten szolva, ha belegondolok valoszinu nekem is elpattanna ez-az egynemely otthoni interju szituacio hallatan... Brutto 400ft oraber? Recepcioskent, hasznalhato angol tudassal, a fovarosban? Eleg meredek kulonosen ha arra gondolok, hogy egyetemistakent ennel tobbert toltogettem Tesco polcokat ejszakankent diakmunka gyanant... A politikai szemlelet megvitatasa interjun pedig legalabb olyan NEM-NEM mint a szexualis beallitottsag, vallasi hovatartozas, vagy a parkapcsolat feszegetese meg hogy tervezi e a csaladalapitast... ... Es megis hallottam ilyenrol, nem is kevesszer... Az utolso sztorit persze lehetett volna kicsit diszkretebben is intezni - eleg, ha egy parszor elismetli a mondatokban a helyes kiejtest es nem korrigalja a fonokot latvanyosan.... En valoszinu leszartam volna - mint ahogy azt is letojom, ha a nevemben egy betut elirnak (angolszaszoknal mashogy betuzik a nevemet)... annyit nem er az egesz...

orient 2016.04.11. 14:45:32

@bontottcsirke: nem ertem mit irsz. En a posztra reagaltam, es a munkapiaci helyzetre a tapasztalatom szerint, te meg el kezdesz szemelyeskedni mit ertem el az eletben? Mit szamit ez neked, es mi kozod lenne hozza egyebkent is?

calvin&hobbes 2016.04.11. 15:03:35

@Pan Modry: Ja ja, ilyen esetben en sem huznam az idot... Ha annyira jonak tartanak, hogy megkeresnek, poziciot ajanlanak, akkor kepesnek kellene, hogy legyenek egy jobb fizetest ajanlani csipobol (legalabbis mondjuk egy fizetesi savot - ahol esetleg az alku lehetoseget megcsillogtatjak)... Egyebkent tudom nem ide tartozik, de erdekesnek talalom hogy mig Magyarorszagon szitokszo a HR, addig a vilag mas tajain eleg komolyan megbecsulik oket... Az en esetemben mondjuk bo 10 evvel ezelotti magyarorszagi tapasztalatot tudok osszevetni a "kulfoldi" hr-ral de meg igy is siman a magyarok a Marianna-arok feneken kullognak kompetencia tekinteteben... Ha az olvasott, hallott sztorikat hozzaadom akkor viszont meg ennel is rosszabb a helyzet... Persze tisztelet a kivetelnek, mert hiszem (akarom hinni) hogy vannak.....

Pan Modry 2016.04.11. 15:16:56

@calvin&hobbes:
Az a magas szintu szarragas azert sztem messze nem minden esetben a HR-es hibaja, nem egyszer maguk a cegvezetok nem tudjak elfogadni hogy X berert egy adott poziciora nincs ertelmes jelolt, ilyenkor azert mert a fejmosas a HR-nek is hogy miert nem talalnak jobb jeloltet stb...

Tudom szokas, a HR-eseket szidni MO-on, de nekem nem feltetlen rosszabbak a tapasztalataim veluk mint egy atlagos dolgozoval mas szakteruletekrol.
süti beállítások módosítása